تبلیغات اینترنتی
لزوم داشتن دوست در زندگي
روانشناسی،داستان،...
روانشناسی،داستان،...

لزوم داشتن دوست در زندگي

حمايت اجتماعي دوستان مي‌تواند در زمان نگراني و اضطراب باعث احساس ايمني خوبي در فرد بشود و..

چرا بايد ما گروهي از دوستان را در اطراف خود داشته باشيم
مطالعات در زمينه حمايت اجتماعي نشان مي‌دهد داشتن يك يا دو دوست كه در مواقع لزوم نقش حمايتي دارند حداقل باعث آرامش عاطفي فرد مي‌شود. يك نفر به جاي اينكه مجموعه‌اي از افراد را كه با آنها دوستي عميقي ندارد دور و بر خود جمع كند ، بهتر است دوستان كم اما نزديك و قابل تكيه براي خود پيدا كند. به هر حال داشتن حمايت اجتماعي از جانب چند دوست حمايت كننده بسيار خوب و مفيد است. حتما تصديق مي‌كنيد كه اگر كسي يك دوست صميمي دارد، همواره دلايل خوبي وجود دارد كه بخواهد دوستان تازه‌اي داشته باشد تا بتواند با آنها دوران تازه‌اي را تجربه كند.

- اگر كسي فقط يك دوست داشته باشد كه در مواقع لزوم بتواند به او تكيه كند و روي حمايت او حساب كند ممكن است روزي اين فرد خسته شود يا به هر دليلي در دسترس نباشد، پس بهتر است كه هر كس چند دوست نزديك و قابل اعتماد داشته باشد.

- طبيعي است كه انسان‌هاي مختلف، كارها و خدمات متفاوتي مي‌توانند ارايه كنند، مثلا داشتن يك دوست كه از درايت و منطق خوبي برخوردار است و در موقع لزوم مشاوره فكري مناسبي مي‌تواند ارايه كند، در كنار داشتن دوستي مهربان و دلسوز كه مي‌تواند در شرايط سخت شنونده خوبي باشد و ... مي‌تواند تركيبي از حمايت‌هاي اجتماعي را فراهم آورد كه ممكن است ارايه تمام آنها ازعهده يك نفر بر نيايد.

- دوستان شما هم مي‌توانند براي يكديگر مفيد باشند. به عنوان مثال ممكن است يكي از دوستان شما بتواند دوست ديگرشما را كه خجالتي است از پوسته خود خارج كند و شايد سه نفر شما كه در يك مهماني شركت كنيد مكمل همديگر باشيد.

مطالعات نشان مي‌دهد كه احساس تعلق براي سلامت عاطفي بسيار مهم است؛ كسانيكه حمايت اجتماعي دارند اما فاقد حس تعلق هستند از اين حس عدم تعلق، بيشتر از افسردگي رنج مي‌برند.

چطور مي‌توان دوستان جديد پيدا كرد؟
اگر كسي براي يك شركت بزرگ با يك ساختار اجتماعي وسيع و فرصت‌هاي بسيار براي ملاقات با افراد جديد كار كند، ايجاد دوستي‌هاي تازه بسيار آسان است. با اين حال در ادامه چند راه ملاقات با افراد جديد را با هم بررسي مي‌كنيم:

به يك گروه ورزشي بپيونديد
اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه آغاز گفت و گو با افراد براي‌تان آسان نيست كلاس‌هاي مختلف ورزشي مانند بدن‌سازي، يوگا، ايروبيك يا حتي ورزش‌هاي رزمي كه فضايي صميمي دارند مي‌تواند فرصت مناسبي براي ملاقات افراد تازه ايجاد كند كه شايد از بين آنان بشود يك دوست واقعي پيدا كرد.

يك سرگرمي گروهي براي خود انتخاب كنيد
اگر شما فردي علاقمند به كارهاي دستي و هنري هستيد، مي‌توانيد در يك كلاس هنري ثبت نام كنيد. اگر علاقمند نويسندگي هستيد، شركت در يك كارگاه نويسندگي، فرصت بزرگي را براي شما ايجاد مي‌كند تا هم مهارت خود را در نوشتن ارتقا دهيد، هم فرصت آشنايي با نويسنده‌هاي ديگر براي شما مهيا شود. شركت در يك كلاس كه در راستاي علايق شما باشد هم مي‌تواند باعث رشد و ارتقاي مهارت شما شود هم امكان آشنايي با افرادي را برايتان فراهم مي‌كند كه اشتراكاتي با شما دارند.

 داوطلب شويد
همكاري با موسسات خيريه‌اي كه به آنها اعتماد داريد، علاوه بر اينكه به شما احساس مثبت بودن مي‌دهد، خود اين فعاليت راه موثري براي كاهش استرس است ضمن اينكه مي‌توانيد با افرادي ملاقات كنيد كه با قلب‌هاي بزرگ، اشتياق و علاقه شديد به كمك كردن دارند.

 مهماني بگيريد يا در مهماني شركت كنيد
اگر شما دوستان خود را به يك مهماني دعوت كنيد و از آنها بخواهيد كه هر كدام يكي از دوستان خود را همراه بياورد، شما با گروه بزرگي از افراد تازه ملاقات خواهيد كرد. يا شايد شما در مهماني دوستان خود بتوانيد با گروه انبوهي از افراد تازه ملاقات كرده و آشنا شويد.

لبخند بزنيد
اين راه ممكن است خيلي ساده و پيش پا افتاده به نظر برسد، اما اگر شما از خودتان حركتي ساده ،كه همان لبخند زدن است، نشان دهيد كه نشانگر تمايل شما به نزديك شدن به ديگر افراد باشد، مي‌تواند باب يك گفت و گو با افراد جديد را باز كند و الزاما تمام اين گفت و گوها نبايد به دوستي تازه‌اي ختم شود بلكه ممكن است فقط يكي از آنها تبديل به يك دوستي نزديك و صميمي شود و همين يك دوستي زندگي شما را دچار تحول كند.

ارتباط مثبت
مثبت بودن يك مهارت است كه به ازدواج و ارتباط با افرادي كه با ازدواج به مجموعه ارتباطي ما اضافه مي‌شوند،‌كمك مي‌كنددر عين حال مي‌تواند موجب كاهش استرس بشود ضمنا در ايجاد بالانس رفتاري بيشتر ما در محيط خانه، محل كار و زندگي موثر است.

صفحه قبل 1 صفحه بعد
موضوعات
پيوندها